Om ØHB

Der blev pr. 1.8.2010 etableret samdrift mellem skole og dagtilbud i Øster Hornum.

Forud var gået en lang proces med en ændret ledelsesstruktur på daginstitutionsområdet hvor de to bestyrelser ved hhv. skole og børnehave fik ønsket om samdrift gjort til en del af den samlede løsning på daginstitutionsområdet.

Processen

Da vi i skolebestyrelsen i foråret 2009 begyndte visionsarbejdet frem mod Øster Hornum Børneunivers var det blandt andet, fordi vi syntes, at der var nogen ting, som burde kunne gøres bedre i forhold til børnene i Øster Hornum.

Vi er en lille by med lokale dagplejere, børnehave, skole og fritids- ungdomsklub. Der burde derfor være grundlag for at skabe en større sammenhæng imellem de forskellige tilbud til børnene. Vi syntes, at det var oplagt at spille på de fordele, som et lille bysamfund som vores giver: Børn som fra de er helt små kender hinanden og følges gennem institutionsfaserne i kendte og trygge omgivelser mellem voksne, som har fulgt dem og deres familier gennem opvæksten.

Vi synes, at det var oplagt, at vi udnyttede disse muligheder til at skabe det bedst mulige børneliv for vores børn og vi kunne ikke se, at en rigid strukturel opdeling i dagpleje, daginstitution, skole og fritidsordning alene skulle være det, der bestemte mulighederne for at skabe et sammenhængende pædagogisk tilbud til vores børn.

I bestyrelsen gik vores oprindelige tanker på muligheden for en form for distriktsledelse i et eller andet omfang. Vi så gerne, at man mere lokalt overtog den samlede ledelse af de institutioner, som fandtes i ens område. Vi tror på, at større tværgående decentrale enheder og en samling af små kontraktområder vil give mere borgernærhed, mere sammenhæng, mere ansvarlighed og mere tilfredshed blandt borgerne.

Så derfor satte vi gang i projekt Øster Hornum Børneunivers for at forsøge at skabe denne sammenhæng – i første omgang mellem børnehave, skole og SFO.

Det potentiale, som vi forudså, at et samlet pædagogisk tilbud ville rumme og den tiltro vi havde til tanken med børneuniverset kunne vi se opfyldt efter ganske få måneders samdrift: Pædagoger og lærere arbejder i høj grad tværfagligt og mødes nu om pædagogiske målsætninger for de fælles børn. Dette samarbejde danner ikke bare basis for øget tryghed, trivsel, udvikling og læring blandt børnene i børneuniverset; det sikrer også en kontinuerlig udvikling af den pædagogiske kvalitet pga. øget erfaringsudveksling og vidensdeling på tværs. På den måde har vi opnået en mængde samdriftsfordele, så vi nu kan udnytte både personale, men også lokaler og øvrige faciliteter meget bedre end før.

Med henblik på fortsat at understøtte arbejdet i børneuniverset valgte bestyrelsen at iværksætte et visions- og strategiarbejde, der kan lægge skinnerne for udviklingen i Børneuniverset i årene fremover. Som det fremgår af nærværende papir er der i dette arbejdet selvsagt skelet til den parallelle proces med ”Fremtidens folkeskole i Rebild Kommune” mhp. at sikre overensstemmelse mellem de kommunale visioner og indsatsområder og visionerne og indsatsområderne i Øster Hornum Børneunivers